Anna Maria Island och Naples

Anna Maria Island hade jag aldrig hört talas om innan några goda vänner berättade att de skulle hyra ett hus och fira nyår där. Vi kommer dit, sa vi. Och det gjorde vi. Efter några dagar i Fort Lauderdale tog vi hyrbilen 40 mil via lunch i Naples för att framåt kvällen landa på ett litet Guest House som låg på en strand ut mot Mexikanska golfen, mitt på ön Anna Maria Island. Underbart läge, men inte så hög boendestandard. Men vad gjorde det när man på morgonen fick vakna upp till simmande delfiner mitt framför den solbeklädda altanen med bara en näst intill folktom kritvit strand emellan.

Här spenderade vi några dagar med våra vänner. Vi utforskade ön, åt goda middagar, firade nyår, spelade volley boll, promenerade på de vackra korallstränderna och beskådade de fantastiska solnedgångarna från vår altan. Men det blev ganska kallt på kvällarna och på dagarna nådde temperaturen upp till max 22-23 grader. Och det var iskallt i Mexikanska golfen. Men ETT dopp blev det i alla fall.

Efter tre dagar skildes vi åt och våra vänner begav sig till nöjesparkerna i Orlando medan vi drog söderut igen, tillbaka till Naples. Nu tog vi den långsammare men vackrare kustvägen. I Naples var det lite varmare och vi bodde hur bra som helst på Naples Bay Resort. På vägen hit stannade vi på en mycket bra Outlet i Fort Myers. Extra trevligt för att det var en utomhusgalleria och man promenerade i vacker miljö mellan butikerna. Shopping när den är som bäst!

Jag tyckte verkligen om Naples. En välmående liten stad med fantastiska hus (en del nästan lite för perfekta…), mysiga restauranger och härlig strand. Det enda som var synd var att det inte fanns så många ställen att hänga på stranden utöver några halvtråkiga hotell. Och en pir som var fullpackad med folk i solnedgången. Men vackrare solnedgångar kan man nästan inte få. Och det här var rena lugnet mot vad som väntade oss sen i Miami. Jag är glad att jag sista dagen i Naples bokade om oss så att vi fick en extra dag här och en mindre i South Beach, Miami… Tre mycket ljudliga nätter räckte gott och väl där. Mer om Miami-upplevelsen inom kort!

Anna Maria Island:

Utsikt från altanen

Anna Maria Island Inn

Nyårsafton

Nyårsafton och lätt retuscherad…:)

Nästan 2013

Nyårsgänget på Holmes Beach, Anna Maria Island

The City Pier

Stängd butik på nyårsdagen

Typiskt Anna Maria Island-hus

Naples:

Naples Bay Resort

Vid poolen på Naples Bay Resort

Familjemiddag på restaurang inne i Naples

Solnedgång i Naples

Ingen vill missa detta

Strax har den försvunnit. Det går fort…

En reaktion på “Anna Maria Island och Naples”