La Côte d’Azur

Ja, då var vi hemma igen. Från Rivieran, La Côte d’Azur. Vet inte riktigt vad jag tycker. Om att vara hemma igen. Det har varit en härlig resa. Dock med en lite mindre kul incident… återkommer om den. Hade tänkt berätta längs vägen om resan men det blev inte så. Berättar här och nu i stället. Men lite uppdelat. Här kommer del ett.

För två veckor sen landade vi i Nice och tog hyrbilen direkt till Five Hotel i Cannes. Nej förresten, inte direkt. Vi tog kustvägen som vi alltid föredrar och stannade i vackra Antibes och åt en trerätters-lunch ovanför den gamla staden med utsikt. Sakta började vi ta in allt det franska. En utmärkt start på resan. Efter långlunchen tog vi den korta promenaden till Picasso-muséet – alltid värt ett besök när man är i Antibes.

Väl framme i Cannes hade vi några dagars nedvarvning efter en hektisk vår och försommar härhemma – det blev sol, bad och god mat inkluderande en härlig middag på Cannes äldsta restaurang med vår gamle vän Ben med familj. Ben var min room-mate när jag bodde i Monaco och bor numera med sin familj i Nice.

Five var ett superhotell – ett avslappnat designhotell med pool på taket och bland de skönaste hotellsängar jag sovit i. En välbehövlig början på semestern. Från Cannes åkte vi sedan vidare ovetande om vad som väntade oss i Saint Tropez

Första kontakten med Medelhavet…

Musée Picasso

Amuse bouche

Provencalsk butik i Mougins

En kväll i Mougins

Rosé är ett måste på Rivieran :)