Meditera mera

Varför mediterar inte fler människor? Jag gissar att många inte ens provar för att de tror och tycker att det är lite konstigt, flummigt och komplicerat. Och vet inte riktigt hur man ska göra..? För vissa ligger det nog också lite utanför komfortzonen. Tänk om någon skulle se mig när jag sitter där i lotusställning och mumlar nåt konstigt mantra. Och andra tänker nog; varför ska jag sitta här och meditera när jag kan göra viktigare saker? Vad ger det, egentligen? Ja, vad ger det?

Meditation är bevisat ett av de mest effektiva sätten att få bättre fokus, minska stress, bli piggare, förbättra minnet och stärka immunförsvaret, bara för att nämna några positiva effekter. Och, vissa utövare påstår till och med att de genom meditation behöver mindre sömn. Bara en sån sak. Tänk vad mycket mer man kan hinna med i livet! Sleeping is for dead people, var mitt mantra när jag bodde i Monaco och tog min MBA. Men då mediterade jag inte så det höll inte riktigt i längden…

Varför inte ge det en chans? Meditera 10 minuter om dagen under några veckor, förslagsvis på morgonen direkt när du har vaknat, och utvärdera sedan om du vill fortsätta eller inte! Är du inte för nyfiken för att inte testa 10 minuter per dag under bara några veckor? Tycker du att det känns bra, utöka då till 15 minuter och efter ytterligare någon vecka till 20 minuter. Då får du allra störst nytta av meditationen. Eller så stannar du på 10 minuter. Och blir du riktigt hooked, kan du åka iväg till olika meditationsläger och ashrams och meditera dygnet runt (fast gör inte det – hörde om någon som hamnade på Beckis efter en sån helg när han i ren iver fortsatte meditera hela tågresan hem…). Själv nöjer jag mig med 15 minuter per dag.

Ja, hur gör man då? Det finns massor av olika meditationsformer men det enklaste är att bara sitta i skräddarställning med händerna på knäna (ta en liten kudde under rumpan om det känns obekvämt), blunda och räkna andetagen. Andas in, ett, andas ut, två, andas in, tre, andas ut, fyra, och så vidare upp till tio. Sedan börjar du bara om från ett igen. Om det kommer andra tankar (vilket det garanterat gör – hela tiden!), acceptera dem. Men låt tankarna passera och gå bara tillbaka till att räkna andetagen. Om du tappar bort dig, börja om från ett igen. Och innan du börjar – ställ ett tidtagarur på 10 minuter – finns i iPhonenSmile.

Just do it. Tänk om du blir lyckligare?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *