Miraklet Magnesium

Det sägs att magnesium är kroppens viktigaste mineral. Det sägs också att om man äter en varierad kost så får man i sig tillräckligt av vitaminer och mineraler. Problemet är att med utarmade jordar och miljögifter har näringsinnehållet i dagens kost sjunkit enormt under de senaste 100 åren. Men fortfarande finns det vissa livsmedel som är bättre än andra – välj t ex alltid ekologiskt! Och vad gäller magnesium finns det extra mycket i t ex spenat, nötter och frön, fet fisk och mörk choklad.

Magnesiumbrist visar sig som bland annat sömnsvårigheter, stress, muskelkramp, hjärtbesvär, nervositet och depression.

Idag behöver nästan alla tillskott av magnesium. Men det är inte så enkelt. Magnesium samverkar med bland annat kalcium – läs mer om detta i länkarna nedan. Och vilket magnesiumtillskott ska man välja? Av det jag läst verkar kroppen lättast kunna tillgodogöra sig magnesiumcitrat – helst i pulverform. Det är nästan ingen risk att överdosera magnesium – då ska man komma upp i doser på över 1500 mg per dag. Dock kan kroppen reagera redan vid små doser (man blir lös i magen…), fast då är det mer att kroppen håller på att vänja sig. Ett sätt då är att öka dosen långsamt samt dela upp den under dagen.

En sak kan jag säga personligen om detta – jag har blivit magnesiumfrälst – sedan jag började ta 300-400 mg per dag sedan ca 6 månader tillbaka sover jag bättre, känner mig mindre stressad, har mer kraft, blir mindre andfådd när jag springer etc. etc.

Så, varför inte prova? Och se vad denna mirakelmineral kan göra för dig!

Bra länkar om magnesium:

Magnesiums roll i kroppen

Fantastiska magnesium

Fokus på Magnesium

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *