Visualisera mera

Jag frågade min dotter Estelle vad hon gjorde häromdagen när hon satt i en stol och blundade. Jag visualiserar, sa hon. Hon går på truppgymnastik och har ett skadat knä och får inte träna under en period. Nu ska hon vila och behandlas med ström(!) under några veckor. Hon är med på träningarna men visualiserar istället för att träna och detta gör hon även hemma.

Det är ju allmänt känt att framgångsrika idrottskvinnor och -män gjort och gör detta sedan lång tid tillbaka för att höja sin prestation. Kjell Enhager, NLP-specialist, pratar mycket om visualisering. På en föreläsning berättade han om ett experiment där en grupp människor delades in i tre olika grupper. Den första skulle göra ett visst antal armhävningar per dag under en viss tid. Den andra gruppen skulle inte göra någonting alls och den tredje skulle enbart visualisera att de gjorde samma antal armhävningar som den första gruppen. Slutresultatet var att de som gjort armhävningarna hade ökat sin muskelmassa mest. De som inte hade gjort några armhävningar hade inte ökat sin muskelmassa alls, och de som hade visualiserat armhävningarna hade också ökat sin muskelmassa. Inte lika mycket som den första gruppen men ändå en ökning! Och detta enbart med tankens kraft.

Men hur gör man då? Börja med något väldigt enkelt. Här ges ett exempel. Jag testade visualisering på Estelle när jag gick en NLP-kurs för Kjell Enhager. Vid den tidpunkten hade hon byggt upp en rädsla för en viss volt. Jag sa till henne att om och om igen i sitt huvud se och känna hur hon gjorde volten helt perfekt, både hemma och på träningarna. Precis när hon skulle påbörja ansatsen till volten skulle hon se sig själv redan ha gjort den. Efter första träningstillfället kom hon hem och var överlycklig och sa: det funkade mamma!

Nu ska jag själv påbörja en visualiseringsresa, och jag börjar med vattenglaset…

 

En reaktion på “Visualisera mera”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *